Vanliga frågor och svar om hemlarm

Vi kan hemlarm.
Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna vi brukar få om hemlarm. Hittar
du inte just det svar du söker är du välkommen att kontakta oss.

Abonnemangsfrågor

Jag vill överlåta mitt abonnemang

Det går bra att överlåta sitt abonnemang. Den nya abonnenten tar då ditt abonnemang, till samma pris, bindnings- och uppsägningstid som du har. Fyll i blanketten för överlåtelse och maila eller posta in den till oss.  Om du har frågor – hör av dig till oss på kundservice. Du når oss på 020-20 79 00 mellan kl 08:00 – 19:00 måndag till torsdag och kl 08:00-17:00 på fredagar.

Ändra vem som har behörighet och deras koder till larmet

Privatperson:
Om du vill ändra de koder som man använder vid kontakt med Larmcentralen kan du gå till väga på två vis:
• Fyll i, spara och eposta oss blanketten för uppdaterad kontaktpersonlista. Vi återkopplar till abonnemangsägaren med A-behörighet för att bekräfta listan.
• En person med A-behörighet och giltig kod kan även ringa in förändringen på 020-21 19 00

Företagskund:
Företagskunder behöver fylla i, spara och eposta in blanketten för kontaktpersonlista. Vi återkopplar till abonnemangsägaren med A-behörighet för att bekräfta listan.

Kom ihåg att larmet har dels en kod som man ger vid själva manöverpanelen dels en kod som man använder vid kontakt med larmbordet.
Om du undrar över något är du välkommen att kontakta oss på kundservice. Du når oss på 020-20 79 00 mellan kl 08:00 – 19:00 måndag till torsdag och kl 08:00-17:00 på fredagar.

Jag behöver ändra min lista på kontaktpersoner vid larm

Om du vill uppdatera, ändra eller komplettera listan på kontaktpersoner vid larm så kan du göra det med hjälp av följande blankett. Blanketten behöver du sedan maila in till oss, eller skriva ut och skicka med post. Om du behöver hjälp att fylla i blanketten, eller har andra frågor, så tveka inte att kontakta oss på på 020-20 79 00 mellan kl 08:00 – 19:00 måndag till torsdag och kl 08:00-17:00 på fredagar. Du kan även maila på kundservice@LFlarmcentral.se.

Hur lång bindningstid/uppsägningstid har jag?

Våra larmpaket har per standard 36 månaders bindningstid och 3 månaders uppsägningstid. Om du är osäker så kontakta gärna kundservice som kan ge dig mer information om just precis ditt larm. Du når oss på 020-20 79 00 mellan kl 08:00 – 19:00 måndag till torsdag och kl 08:00-17:00 på fredagar samt på mail: kundservice@LFlarmcentral.se.

Vad händer när bindningstiden går ut?

Månadskostnaden du betalar är för larmtjänsten du knutit hos oss. I månadskostnaden ingår din uppkoppling till Larmcentralen med all dess funktionalitet, fri support och fria utryckningar (om du har något av våra nyare paket). Efter 36 månader har ditt abonnemang enbart en uppsägningstid på 3 månader och produkterna som sitter i ditt hem äger du. Månadskostnaden är densamma, eftersom tjänsten du har är densamma, dvs uppkopplingen mot Larmcentralen.

Jag har haft larmet i 3 år, vad händer nu?

Ingenting så länge du inte gör ett aktivt val. Ditt abonnemang till vår trygga och kunniga Larmcentral löper vidare precis som tidigare.

Ingår skyltar och dekaler i mitt hemlarm?

Ja, det ingår alltid när du väljer ett hemlarm från Länsförsäkringar Larmcentral.
Installatören märker tydligt upp bostaden, med både dekaler och en plåtskylt, i
samband med installationen av hemlarmet.

Erbjuder ni hemlarm om jag bor i lägenhet?

Ja, våra hemlarm fungerar lika bra för kunder som bor i lägenhet. Larmet anpassas efter bostaden och så som du vill ha det. Ring oss (eller chatta direkt här på hemsidan!) om du vill veta mer! Du når oss på 020-20 79 00 mellan kl 08:00-19:00 måndag till torsdag och 08:00-17:00 på fredagar. Du kan även maila in din fråga på kundservice@LFlarmcentral.se.

Hur avslutar jag abonnemanget ?

Vi tycker såklart att det är jättetråkigt om du vill säga upp ditt abonnemang! Om det är något du är missnöjd med så hoppas vi att du hör av dig till oss. Vi uppskattar all feedback, ris som ros.

Alla våra abonnemang har en bindningstid på 36 månader och därefter en uppsägningstid på 3 månader. Vill du säga upp abonnemanget så kan du göra det här. Kom ihåg att du behöver ha ditt kundnummer till hands. Du kan även skicka ett vanligt brev till Älvsborgs Larmcentral AB, Box 1273, 501 12 Borås.
Ring oss om du har några frågor, du når oss på 020-20 79 00 mellan kl 08:00 – 19:00 måndag till torsdag och kl 08:00-17:00 på fredagar. Du kan även chatta med oss genom att klicka på ”Chatt” nere till höger på denna sida (chatten har öppet under samma tider som kundtjänst).

Fakturafrågor

När faktureras installationen?

Det tar normalt en till två veckor efter installationen innan du får fakturan.

När kommer nästa faktura?

Fakturorna skickas kvartalsvis den första arbetsdagen varje kvartal (1/1, 1/4, 1/7 samt
1/10).

Varför har jag fått faktura på en utryckning?

Det beror på vad som har inträffat, för handhavandefel kan du bli fakturerad.

Kan jag dela upp min kvartalsfaktura månadsvis?

Ja, om du väljer att lägga det på autogiro.

Hur betalar jag för mitt hemlarm?

Ditt abonnemang för hemlarmet faktureras kvartalsvis med 30 dagars betalningsvillkor. Vill du inte ha pappersfaktura kan du även betala med e-faktura eller autogiro. Båda ansöker du om direkt via din egen internetbank. Vårt juridiska namn (som du ska ansluta till) är ”Älvsborgs Larmcentral AB”. Följ instruktionerna från din bank. Om du behöver hjälp med den här biten, kontakta din bank.

Kan jag betala abonnemangsavgiften för mitt hemlarm månadsvis?

Ja, då kan vi även erbjuda autogiro eller e-faktura, ansök via din internetbank.
Kontakta kundservice för mer information.

Generellt om larm

Hur ser dekalerna ut?

För dig med hemlarm utan kamera:

För dig med hemlarm med kamera:

Är larmet trådat eller trådlöst?

Alla våra larm är trådlösa och kommunicerar med varandra via radiovågor. Undantaget är förstår centralenheten som är ansluten med vanlig nätkontakt (strömkontakt) och går på batteri bara i händelse av strömavbrott. Ett trådlöst hemlarm innebär att du slipper kabeldragning i bostaden och enkelt kan larma flera byggnader i samma system. Eftersom centralenheten för det trådlösa hemlarmet ständigt övervakar alla detektorer, som dessutom är sabotageskyddade, varnar det trådlösa hemlarmet oavsett var förändringar sker.

Kan en installatör komma hem till mig och…

Det finns tillfällen när man behöver lite extra hjälp. Det kan vara för att hjälpa till med ett batteribyte eller för felsökning. Kontakta vår kundservice på
020-20 79 00 mellan kl 08:00 – 19:00 måndag till torsdag och kl 08:00-17:00 på fredagar. Du kan även chatta med oss genom att klicka på ”Chatt” nere till höger, eller skicka ett mail på kundservice@LFlarmcentral.se.

Besök av tekniker kostar generellt 900 kr/besök men kontakta oss för ett exakt pris.

Vilken rabatt får jag på min hemförsäkring?

Många försäkringsbolag erbjuder idag en lägre premie – en rabatt – på försäkringen om man installerat hemlarm. Rabatten skiljer sig mellan olika bolag, så vi kan tyvärr inte svara på hur exakt hur mycket lägre just din premie blir. Hör med ditt försäkringsbolag! Vi är anslutna och certifierade av SäkerhetsBranschen, SSF & SBSC.

Vad ska jag tänka på när det gäller mitt hemlarm om jag har tex hundvakt eller städpersonal som kommer hem till mig?

De personer som har tillgång till bostaden bör ha en personlig behörighetskod till hemlarmet, så att de kan återkalla ett larm som utlösts av misstag. Ett larm som
utlösts av misstag ska omgående återkallas genom att kontakta oss. Enligt larmlagen är det du som abonnent som är ansvarig för att informera samtliga personer som har
behörighet till er bostad hur hemlarmet fungerar och vilka rutiner som gäller kring ett utlöst larm.

Kan jag ha hemlarm om jag har husdjur?

Ja, vi kan anpassa hemlarmet efter de flesta husdjur som finns i bostaden. Beroende
på typ av husdjur, rörelsemönster och placering av detektorerna så kan våra
installatörer tillsammans med dig hitta en lösning för hemlarmet.

Kan jag larma delar av bostaden med mitt hemlarm trots att jag är hemma?

Ja, det går bra. Förutom att ha larmet på eller av, finns ett “hemmaläge” som du kan
aktivera från manöverpanelen eller fjärrkontrollen. “Hemmaläget” varierar beroende
på hur installatören har programmerat ditt hemlarm i samråd med dig.

Kan jag köpa till produkter efter installationen till mitt hemlarm?

Absolut! Här kan du se de produkter vi erbjuder. För att produkterna ska kopplas korrekt mot ditt hemlarm men även mot larmcentralen kan du inte installera dem själv, utan en auktoriserad installatör kommer hem till dig och ser till att produkten monteras optimalt och får en korrekt uppkoppling mot ditt larmsystem. Därför tillkommer även en installationsavgift á 900 kr.
Se tillvals- och extraprodukter här.

Varför ska jag installera ett hemlarm?

Med ett hemlarm får du ökad trygghet, både när du är hemma eller bortrest. Våra
hemlarm innehåller även en rökdetektor för att tidigt förvarna och larma vid brand
eller rökutveckling. Om något skulle hända får du dessutom ofta en reducerad
självrisk på försäkringen om du har ett hemlarm.

Vad behöver jag för hemlarm?

Vi erbjuder tre färdiga larmpaket som du kan läsa mer om här. Om du känner dig osäker så prata med oss på kundservice! Vi har hjälpt tusentals personer att välja larm. Du når oss på 020-20 79 00 mellan kl 08:00 – 19:00 måndag till torsdag och kl 08:00-17:00 på fredagar, på mail kundservice@LFlarmcentral.se eller direkt via vår chatt (klicka på ”Chatt” nere till höger). I samband med installation går du och vår tekniker tillsammans igenom din bostad och du kan enkelt komplettera paketet efter dina behov. Du kan även utöka larmsystemet vid ett senare tillfälle om det skulle behövas.

Om larmet går, utryckning och väktare

Vad är en behörig avlarmning?

En behörig avlarmning är när larmet gått men direkt larmats av med kod eller larmbricka. När en behörig avlarmning sker meddelas du av med ett sms. Skulle du få ett sms om behörig avlarmning men misstänker att något inte stämmer kan du alltid ringa upp larmcentralen.
Frågor? Hör av dig till kundservice så berättar vi mer!

Vad är ett kontaktlarm?

Kontaktlarmet är ett nödlarm som du kan använda vid en nödsituation. Du kan utlösa det från manöverpanelen eller med fjärrkontrollen. Larmet kommer att
motringas och vi begär en personkod från den som svarar på plats. Använd endast detta om du behöver hjälp och inte kan kontakta 112 själv.

Vad händer om mitt hemlarm utlöses och ni inte får tag på mig?

Om du eller någon anhörig inte kan ta sig till bostaden tar väktaren kontakt med polisen och skyddstäcker bostaden för att minimera följdskador. Länsförsäkringar Larmcentral meddelar en kontaktperson om vad som har inträffat.

Hur återkallar jag om mitt hemlarm har utlösts?

Larma av på panelen eller med fjärrkontrollen och ring omgående till Länsförsäkringar Larmcentral, 020-211 900 (från utlandet +46 33-211 900). Uppge din personliga behörighetskod och adress.

Behövs verkligen väktarutryckning som åtgärd i mitt hemlarm?

Det finns många anledningar till varför det är en stor fördel med att ha väktarutryckningar i sitt larmabonnemang. Dels är det såklart för att begränsa den tid en inbrottstjuv har på sig för att ta värdesaker. Men främst är väktarryck en trygghet för att begränsa skada och indirekta skador som kan uppstå genom att t.ex en dörr står öppen eller ett fönster är trasigt.

Hur snabbt får jag hjälp om jag behöver en väktare?

Så snabbt som det är möjligt! Vår larmcentral är bemannad dygnet runt och agerar alltid och omgående när vi får in ett larm. Om ditt larm går till utryckning av väktare så får väktaren informationen omedelbart. Men hur lång tid det tar därefter skiftar beroende på många variabler; ort, tid på dygnet och året, väderlek, belastning osv. Vi samarbetar med auktoriserade väktarbolag i ditt närområde.

Men självklart – är det bråttom och akut – ring 112.

Har ni egna väktare?

Nej, vi samarbetar med auktoriserade väktarbolag som utgår nära dig. På många orter samarbetar vi dessutom med fler än ett väktarbolag, vilket förbättrar servicen. Alla väktare är utbildade enligt Länsstyrelsens och Rikspolisstyrelsens utfärdade regler och föreskrifter och är auktoriserade av Länsstyrelsen.

Hör av dig till oss

Hör av dig till oss om du är intresserad av hemlarm eller har någon annan fråga till oss!
Ring 020-20 79 00 eller chatta med oss direkt här på hemsidan (Klicka på "Chatt" nere till höger).
Vi har öppet måndag – torsdag 8-19, fredag 8-17.00.

Återkalla larm: 020-21 19 00 (om du befinner dig utomlands, ring 033-21 19 00).

Du kan även använda kontaktformuläret nedan:
Kontakta mig >