Vanliga frågor och svar om hemlarm

Vi kan hemlarm.
Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna vi brukar få om hemlarm. Hittar
du inte just det svar du söker är du välkommen att kontakta oss.

Abonnemangsfrågor

Hur lång bindningstid/uppsägningstid har jag?

Det beror på när du tecknade ditt avtal hos oss. Du kan alltid kontakta vår
kundservice på 020-20 79 00 för mer information.

Blir det inte billigare efter 3 år när produkten är betald?

Månadskostnaden ligger oförändrad och avtalet ligger nu löpande med 3 månaders
uppsägningstid.

Jag har haft larmet i 3 år, vad händer nu?

Ingenting så länge du inte gör ett aktivt val.

Ingår skyltar och dekaler i mitt hemlarm?

Ja, det ingår alltid när du väljer ett hemlarm från Länsförsäkringar Larmcentral.
Installatören märker tydligt upp bostaden, med både dekaler och en plåtskylt, i
samband med installationen av hemlarmet.

Hur gör jag för att förändra min lista på kontaktpersoner och övriga behöriga för

Om du vill uppdatera instruktion för hemlarmet, eller förändra de ursprungliga, gör
du det enklast genom att använda någon av våra uppdateringsblanketter för
hemlarm.

Kan jag köpa till produkter efter installationen till mitt hemlarm?

Du kan alltid komplettera ditt hemlarm med nya eller andra produkter.

Vad händer när bindningstiden går ut för mitt hemlarm?

Efter 36 månader fortsätter avtalet för ditt hemlarm löpande med 3 månaders
uppsägningstid. Priset för hemlarmet är detsamma som tidigare. Du behåller också
fria utryckningar, support, SIM-kort, materialgaranti och APP.

Hur gör jag vid överlåtelse av mitt hemlarm, till exempel vid flytt?

Via överlåtelse-blankett. Kontakta kundservice för mer information.

Erbjuder ni hemlarm om jag bor i lägenhet?

Ja, våra hemlarm fungerar lika bra för kunder som bor i lägenhet.

Fakturafrågor

När faktureras installationen?

Det tar normalt en till två veckor efter installationen innan du får fakturan.

När kommer nästa faktura?

Fakturorna skickas kvartalsvis den första arbetsdagen varje kvartal (1/1, 1/4, 1/7 samt
1/10).

Varför har jag fått faktura på en utryckning?

Det beror på vad som har inträffat, för handhavandefel kan du bli fakturerad.

Kan jag dela upp min kvartalsfaktura månadsvis?

Ja, om du väljer att lägga det på autogiro.

Hur betalar jag för mitt hemlarm?

Ditt abonnemang för hemlarmet faktureras kvartalsvis med 30 dagars
betalningsvillkor. Vill du inte ha pappersfaktura finns det två alternativ att betala för
hemlarmet.
E-faktura: Ansök via din internetbank. Leta upp Älvsborgs Larmcentral AB i bankens
upplägg av e-fakturor och följ instruktionerna.
Autogiro: Ansök via din internetbank. Leta upp Älvsborgs Larmcentral AB i bankens
upplägg av autogiro och följ instruktionerna.

Kan jag betala abonnemangsavgiften för mitt hemlarm månadsvis?

Ja, då kan vi även erbjuda autogiro eller e-faktura, ansök via din internetbank.
Kontakta kundservice för mer information.

Funktioner i ditt larm

Vad ska jag tänka på när det gäller mitt hemlarm om jag har djurvakt eller blomvattnare hemma?

De personer som har tillgång till bostaden bör ha en personlig behörighetskod till
hemlarmet, så att de kan återkalla ett larm som utlösts av misstag. Ett larm som
utlösts av misstag ska omgående återkallas genom att kontakta oss. Enligt larmlagen
är det du som abonnent som är ansvarig för att informera samtliga personer som har
behörighet till er bostad hur hemlarmet fungerar och vilka rutiner som gäller kring
ett utlöst larm.

Vad händer med mitt hemlarm vid strömavbrott?

Hemlarmet har en inbyggd batteribackup som klarar ett tillfälligt strömavbrott.

Kan jag ha hemlarm om jag har husdjur?

Ja, vi kan anpassa hemlarmet efter de flesta husdjur som finns i bostaden. Beroende
på typ av husdjur, rörelsemönster och placering av detektorerna så kan våra
installatörer tillsammans med dig hitta en lösning för hemlarmet.

Kan jag larma delar av bostaden med mitt hemlarm trots att jag är hemma?

Ja, det går bra. Förutom att ha larmet på eller av, finns ett “hemmaläge” som du kan
aktivera från manöverpanelen eller fjärrkontrollen. “Hemmaläget” varierar beroende
på hur installatören har programmerat ditt hemlarm i samråd med dig.

Generellt om att skaffa larm

Varför ska jag installera ett hemlarm?

Med ett hemlarm får du ökad trygghet, både när du är hemma eller bortrest. Våra
hemlarm innehåller även en rökdetektor för att tidigt förvarna och larma vid brand
eller rökutveckling. Om något skulle hända får du dessutom ofta en reducerad
självrisk på försäkringen om du har ett hemlarm.

Vad behöver jag för hemlarm?

Med hjälp av vår personal får du vägledning för att hitta ett hemlarm som passar
dina krav och behov. Vid installationen går installatören igenom hur hemlarmet bäst
anpassas efter din bostad. Det finns möjlighet att utöka hemlarmet med fler enheter
vid installationen eller senare.

Blir inte tjuvar mer nyfikna om jag har ett hemlarm?

Hemlarm fungerar. Det är försäkringsbolagen, polisen och Svenska Stöldskyddsföreningen eniga om. Vår uppfattning är att det mycket sällan sker inbrott eller skada om det finns ett hemlarm.

Vad menas med ett trådlöst hemlarm?

Vi använder oss av moderna, säkra och trådlösa hemlarm. Ett trådlöst hemlarm innebär att du slipper kabeldragning i bostaden och enkelt kan larma flera byggnader i samma system. Eftersom centralenheten för det trådlösa hemlarmet ständigt övervakar alla detektorer, som dessutom är sabotageskyddade, varnar det trådlösa hemlarmet oavsett var förändringar sker.

Om larmet går, utryckning och väktare

Vad är ett kontaktlarm?

Kontaktlarmet är ett nödlarm som du kan använda vid en nödsituation. Du kan
utlösa det från manöverpanelen eller med fjärrkontrollen. Larmet kommer att
motringas och vi begär en personkod från den som svarar på plats. Använd endast
detta om du behöver hjälp och inte kan kontakta 112 själv.

Vad händer om mitt hemlarm utlöses och ni inte får tag på mig vid inbrott?

Om du eller någon anhörig inte kan ta sig till bostaden tar väktaren kontakt med
polisen och skyddstäcker bostaden för att minimera följdskador. Länsförsäkringar
Larmcentral meddelar en kontaktperson om vad som har inträffat.

Hur återkallar jag om mitt hemlarm har utlösts?

Larma av på panelen eller med fjärrkontrollen och ring omgående till
Länsförsäkringar Larmcentral, 020-211 900 (från utlandet +46 33-211 900). Uppge din
personliga behörighetskod och adress.

Varför ska jag ha väktarutryckning som åtgärd i mitt hemlarm?

Det behövs för att begränsa den tid en inbrottstjuv har på sig för att ta värdesaker.
Tjuven ska vara säker på att det inte dröjer innan en väktare kommer. Men främst är
det för att begränsa skadan och indirekta skador som kan uppstå genom att dörrar
och fönster står öppna eller är uppbrutna.

Hur snabbt kan en utryckning ske om mitt hemlarm utlöses?

Länsförsäkringar Larmcentral är alltid bemannad och vi sätter omedelbart in rätt
åtgärder om ditt hemlarm utlöses. Vi samarbetar med auktoriserade väktarbolag i
ditt närområde, de kan hemlarm och rycker ut snabbt vid behov.

Har ni egna väktare?

Nej, men vi samarbetar med auktoriserade väktarbolag. På många orter samarbetar vi dessutom med fler än ett väktarbolag, vilket förbättrar servicen. Alla väktare är utbildade enligt Länsstyrelsens och Rikspolisstyrelsens utfärdade regler och föreskrifter och är auktoriserade av Länsstyrelsen.

Hör av dig till oss

Vill du beställa ett larmsystem eller om du undrar över något är du alltid välkommen att höra av dig till oss.

Kundservice, teknisk support och ekonomi:
Ring 020-20 79 00 (måndag – torsdag 8-17, fredag 8-15.45). Eller fyll i formuläret.

Återkalla larm: Ring 020-21 19 00 (om du befinner dig utomlands, ring 033-21 19 00).

Kontakta mig >